Bali, The island of gods - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Mathijs Weijnen - WaarBenJij.nu Bali, The island of gods - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Mathijs Weijnen - WaarBenJij.nu

Bali, The island of gods

Door: mathijs weijnen

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

27 December 2014 | Indonesië, Padangbai

Zondag ochtend bezocht ik meteen een bookingsoffice in Jogja, om de geroemde ochtend tour naar de borobudur te bespreken, dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan: ze deden geen tours als je in je eentje was. Ik heb dus maar mijn naam achtergelaten en gezegd dat ik bij iedere willekeurige groep zou aansluiten. Daarna besloot ik het centrum van Jogja te bezoeken. Over de Jalan Malioboro liep ik naar het paleis van de Sultan. De straat was nogal een kermis met zeer veel souvenirshops met spullen van bedenkelijke kwaliteit, voor ik het paleis bereikte moest ik daarnaast nog over een echte kermis! Het paleis viel helaas behoorlijk tegen: het was matig onderhouden en er was geen informatie in het Engels beschikbaar. De Javaanse dans die werd voorgedragen was het enige hoogtepuntje. Ik besloot daarna het naastgelegen Fort Vredenburg te bezoeken, letterlijk gebouwd om de Sultan in de gaten te kunnen houden. Dit fort was een klassiek koloniaal fort te vergelijken met de slavenforten aan de west-Afrikaanse kust. In het fort was een diorama ingericht over de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd, de informatie was in het Engels en al snel werd duidelijk dat wij Nederlanders als ware tirannen werden afgeschilderd, vanuit hun oogpunt wellicht te begrijpen. 's middags begon het helaas te regenen waardoor ik besloot terug te gaan naar het hotel, daar raakte ik aan de praat met een Nederlandse man (Peter), ik stelde voor om samen de Borobudur te bezoeken, hij en zijn reispartner (Esther) konden zich er wel in vinden en een tour was snel geboekt. We waren met z'n 3en 's avonds een eetgelegenheid aan het zoeken toen ik opeens mijn naam hoorde roepen, wat bleek; Joep en Janneke twee geneeskunde studenten die ik in het MMC heb leren kennen waren ook in Jogja (Joep loopt zijn coschap in Jakarta). Na een minuut of 5 te hebben geredeneerd hoe groot de kans dat dit zou kunnen gebeuren is (extreem klein), ben ik met hun wat gaan eten, ontzettend gezellig en leuk om Joep's ervaringen te horen. Ik ben daarna op tijd naar bed gegaan want we zouden om 4 uur worden opgepikt. Maandag dus vroeg naar de Borobudur, toen we aankwamen was het nog niet erg druk en niet zo warm, ik heb dus in alle rust deze boeddhistische tempel kunnen bekijken. De tempel bestaat uit 9 verdiepingen waarbij de 9e (een grote Stupa) het nirwana moet voorstellen. Ik vond echter de lagere omgangen veel mooier, in de wanden waren prachtige voorstellingen in reliëf te zien. We waren rond een uur of 10 terug in het hotel en ik besloot weer even te gaan slapen, helaas, want toen ik wakker werd begon het weer te regenen (de regentijd begint half december). Ik besloot me dus maar te verdiepen in wat rest van mijn reis te doen, en na lang zoeken, plannen en vergelijken, kwam ik tot de conclusie dat zo snel mogelijk naar Bali gaan om daarna nog een paar dagen Java de meest efficiënte manier zou zijn om zoveel mogelijk te zien/doen. 's Avonds heb ik weer gezellig met Joep en Janneke gegeten en daarna nog een biertje gedronken met Stan, die ook in Jogja bleek te zijn (met hem doe ik het coschap in Samarinda). Daarna heb ik nog even geskyped met Papa, Mama en Fieke. Papa en Mama zijn lang geleden naar de Prambanan gefietst, toen door prachtige rijstvelden en natuur. Ik wilde me niet laten kennen en huurde een mountainbike. Helaas is er in 25 jaar een en ander veranderd het was een tocht over de 3-baans provinciale weg naar Solo met aan weerszijde van de weg een en al bouwput, hotels en banken. Het was daarnaast ontzettend warm dus toen ik na ruim een uur aankwam heb ik eerst een halfuurtje in de schaduw gezeten. De prambanan, een hindoeïstische tempel met boeddhistische elementen vond ik nog mooier dan de borobudur, het deed me ergens wel denken aan de piramides rond Mexico city terwijl de binnenkant weer iets weg had van een romaanse kerk. Ook de prambanan was rijkelijk versierd met beeldhouwwerk en reliëf. Woensdag vloog ik al vroeg naar Bali om er daar achter te komen dat dit eiland een tijdszone verder ligt dan Java, toen ik goed en wel in Ubud aankwam was het al later in de middag. Ik heb een rondje gelopen door het dorp en verschillende galerieën bezocht, uiteraard zonder iets te kopen. Op Bali kreeg ik amper wat mee van kerstavond en ook op 1ste kerstdag had ik geen kerstgevoel. Ik heb die dag over een jungle rivier geraft, een spectaculaire ervaring, helaas vanwege het vele water geen foto's gemaakt. Het was een tocht van 12km door een prachtige kloof met lianen, bamboe etc. 's Avonds heb ik toch maar besloten om een 4 gangen kerstdiner samen te stellen, voor 20 euro was dit zeer de moeite waard! 2e kerstdag ben ik met de shuttle bus naar Padangbai gegaan, voor de meeste mensen het opstappunt voor de Ferry naar Lombok en de Gili eilanden. Na lang wikken en wegen heb ik besloten toch niet naar de Gili's te gaan. De rest van de dag heb ik rustig aan gedaan. Vanochtend ben ik tenslotte gaan snorkelen in de Blue Lagoon, een van de beste spots van Bali (en Indonesië). Echter het seizoen is niet optimaal en er staat dan ook een stevige wind met een sterke stroming. Na 1.5 uur was ik dan ook behoorlijk moe, de spierpijn begint al te komen! Echter het snorkelen in een ondiep koraal rif met prachtig koraal en nog mooiere vissen is zeker een van de mooiste natuurfenomenen die ik ooit heb gezien, helaas heb ik geen haaien of manta's gezien, maar de kleurenpracht aan tropische vissen was meer dan geweldig. Morgen ga ik naar noord Bali (Lovina), misschien dat ik daar weer ga snorkelen en daarnaast ga ik zeker de beroemde dolfijnen trip maken. Daarna ga ik weer door naar Java om vanuit Malang hopelijk de Bromo te bezoeken en vervolgens door naar Surabaya en dan door naar Kalimantan om te starten met mijn coschap

  • 27 December 2014 - 13:24

    Antoine:

    Goed verhaal mathijs! Nog een fijne tijd daar en succes met je co-schappen groetjes

  • 02 Januari 2015 - 10:14

    Bjorn En Lis:

    Hoi Mathijs,

    Wij wensen jou een heel mooi en inspirerend 2015 en veel plezier in Indonesië.

    Lis: Heeft de vulkaan ook vuur gespuwd?
    Bjorn: Heb je al een aap gezien?

    Groetjes van Lis en Bjorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Padangbai

Mathijs

Rondreizen + Co-schap Indonesië, Winter 2014-2015

Actief sinds 20 Dec. 2014
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 4847

Voorgaande reizen:

14 December 2014 - 28 Februari 2015

Indonesië 2014-2015

Landen bezocht: